Jobba hemifrån som arkivarie (del 1 av 4)

Hur är det att arbeta hemifrån som arkivarie – särskilt under Covid-19-pandemin? Eva Toller frågade 15 arbetskamrater och fick svar som var vitt åtskilda, intressanta och inspirerande. Under fyra veckor får du följa med och veta hur livet med hemarbete ser ut.

För arkivarier är det i vissa fall svårt eller rent av omöjligt att arbeta hemifrån, till exempel när ett stort pappersarkiv ska ordnas och förtecknas. I många andra fall är det däremot fullt möjligt att arbeta hemifrån hela eller större delen av arbetstiden.

ArkivIT är ett företag som till största delen består av arkivarier, informationssäkerhetsexperter och systemutvecklare.  Även innan pandemin arbetade många delvis hemifrån, särskilt när det gäller uppdrag där vi har kunder i hela landet. Det mest typiska exemplet är dataskyddsombud.

Jag blev nyfiken på hur mina kollegor på ArkivIT upplevde hemarbete – särskilt eftersom det nu finns väldigt få tillfällen att fråga dem öga mot öga. Strax före jul skickade jag ut en enkät och fick 15 svar (av drygt 50 möjliga). Detta är alltså inte någon statistisk undersökning utan snarare försök till kvalitativ undersökning om villkor och upplevelser.

Frågorna

Enkäten bestod av 20 frågor, uppdelade i sex grupper: “När”, “Var”, “Hur”, “Ergonomi”, “Socialt” och “Övrigt”. “Kontoret“ i frågetexten betyder antingen den vanliga arbetsplatsen på ArkivITs kontor eller den hos kunden.

I presentationen av svaren på frågorna i tabellerna nedan har jag gjort följande:

  • Rättat stavfel och grammatikfel.
  • Tagit bort sådant som kan identifiera respondenten.
  • Tagit bort en del som egentligen inte hade så mycket med frågan att göra.
  • Förkortat de riktigt långa svaren. Då beskrivs oftast väsentligheter som utelämnats i stället i den löpande texten under tabellen.

De olika färgnyanserna i tabellerna visar på ett ungefär hur svaren varierar mellan två olika ändar av en tänkt skala, utan någon övrig värdering. 

När

Fråga 1. Hur ofta arbetar du hemma? (exempel: alla dagar i veckan, tre dagar i veckan…)

Det är som väntat väldigt lite tid som man är på plats på kontoret. Alla arbetsgivare började dock inte tillämpa hemarbete direkt under våren, och en del som gjorde det upphörde när sommaren kom och det verkade som att pandemin höll på att klinga av. Under hösten blev det mer restriktivt, och man kunde också minska från visst hemarbete (1 dag/vecka) till att arbeta hemifrån samtliga dagar i veckan.

Fråga 2. Hur brukar ditt arbetsschema se ut när du jobbar hemma? (exempel: “som när jag jobbar på kontoret“, “utspritt i mindre stunder under hela dagen“…)

Man har större frihet att planera dagen som man vill. För en del passar det bäst att hålla vanliga kontorstider. För andra passar det bättre att varva arbetet med att utföra vardagsuppgifter som att hämta barnen eller åka och handla. En del passar på att påbörja arbetsdagen lite senare än vanligt.

I och med att man ofta får betydligt mindre restid så hinner man med att ta fler eller längre pauser under dagen. En del tar betydligt längre lunchpaus än tidigare – som utnyttjas till att uträtta ärenden eller motionera. Det kan dock även bli så att lunchpausen blir betydligt kortare – i och med att man ofta äter lunch hemma, ibland samtidigt som man jobbar. 

Att arbeta på kvällen är inte något nytt för alla, men nu kanske man gör det oftare i och med att det inte blir samma skillnad som när man arbetade på kontoret – utrustningen står redan på plats. En del jobbar dock inte på kvällarna eftersom dessa behövs för återhämtning.


Fråga 3. Kommer du ihåg att ta raster? Använder du “digitalt fikamöte“?

Det verkar som att man blir mindre benägen att vid hemmaarbete ta “riktiga” fikaraster, båda sådana raster där man går iväg en stund från datorn och jobbet, och de digitala fikamötena. Och om man lämnar datorn ett tag så blir det gärna så att man sysslar med något hushållsarbete (till exempel plocka ur diskmaskinen).

Det är lätt att förstå varför det blir så här. Fikaraster är i grunden en social aktivitet, och om man inte ser kollegorna bege sig till kaffeautomaten så blir pausen kanske inte av. De digitala fikamötena kan glömmas bort av samma anledning, om man inte får påminnelse om dem. De som bor med någon som också arbetar hemifrån kan ju däremot ta rast tillsammans med denna/dessa.

De som säger att de redan innan pandemin var dåliga på att raster och pauser blir knappast heller mer benägna att göra det under hemmaarbete.

Nästa vecka får du läsa med om var vi jobbar och hur vi jobbar hemifrån.

Fler artiklar

Cookie notice
ArkivIT.se använder sig av cookies. Om du inte vill att vi använder cookies vid ditt besök kan du när som helst ändra inställningar för cookies i din webbläsare.