Jobba hemifrån som arkivarie (del 2 av 4)

Förra veckan fick du läsa om när man jobbar hemma, hur ofta men även hur det ser ut med pauser. Den här veckan får du veta var vi jobbar men även hur arbetet ser ut.

Var

Fråga 4. Var sitter/ligger/står du oftast och arbetar hemma? (skrivbord, köksbord, soffan, sängen…)

Om man inte har ett skrivbord och en kontorsliknande arbetsplats tenderar man att ha åtminstone två platser att växla mellan. Det kan vara bra ur ergonomisynpunkt. Om man dessutom förflyttar sig mellan platserna ganska frekvent så får man välbehövliga mikropauser och bensträckare.

Med det sagt så kan det också vara ganska skönt att ha en fast arbetsplats med skrivbord, där man inte behöver plocka undan alla saker varje gång platsen ska användas till sitt ursprungliga syfte (till exempel måltid vid köksbordet). Då kan det också vara lättare att ha en stor skärm att arbeta med.

Det finns ytterligare platser att sitta på. Innan de hårdare restriktionerna kom fanns det en del som satt på caféer ibland. En del som har familj kan behöva sig dra sig undan till lugnare regioner när alla andra är hemma, till exempel till källaren. Om man däremot gillar att ha liv och rörelse omkring sig när man jobbar så kan det tvärtom vara en fördel att skaffa en arbetsplats där man kan ha familjen nära inpå sig.

Se även fråga 5 om eget arbetsrum och fråga 10 om ergonomi.

Fråga 5. Får du arbetsro hemma? Har du eget arbetsrum där?

Det tycks vara relativt lätt att få bra arbetsro även när man arbetar hemma. Det kan till och med bli betydligt lättare om man tidigare suttit i kontorslandskap och försökt arbeta med koncentrationskrävande uppgifter som att läsa, skriva – och tänka. En respondent som arbetar med gallringsutredningar och tidigare satt i kontorslandskap beskriver det som att det blivit en avsevärd förbättring.


Fråga 6. I somras, fanns det möjlighet för dig att rentav sitta ute och arbeta?

När man behöver vara uppkopplad vid arbete utomhus är det viktigt att uppkopplingen fungerar bra och är säker – och (förstås) att det finns uppkoppling överhuvudtaget. Om man däremot bara ska göra något begränsat läs- eller skrivarbete så kan man (som en av respondenterna skriver) gå ut och lägga sig i parken.

Eftersom man kan mista en del av den naturliga utevistelsen vid hemarbete (att ta sig till och från jobbet, att gå till en lunchrestaurang) så kan man få lite kompensation genom att jobba utomhus. Under värmeböljor kan man dessutom vara piggast sent på kvällen då värmen börjar avta, och då kan det passa mycket bra att sitta utomhus och jobba ett par timmar (under förutsättning att man kan ordna så att det blir myggfritt). Ergonomin behöver inte heller bli sämre. En respondent snickrade en bordsskiva för att kunna stå upp och arbeta i trädgården.

På en del arbetsplatser kan det finnas möjlighet att arbeta utomhus om det finns en innergård, takterrass eller liknande. Detta kanske rentav kan vara en bra morot vid nyanställningar; under långa perioder av perfekt sommarväder så blir det en kompensation för att man då måste arbeta – då är utomhusplatser något man gärna kan tänka på från början vid inrättande av nya kontor.

Hur

Fråga 7. Har du tillräckligt med utrustning hemma? (exempel: skrivare)

Skrivare och extern (stor) skärm tycks vara det är viktigast (alla på ArkivIT har laptop). Ska man läsa mycket kan det bli jobbigt att göra det på en liten laptop, eller rent av på skärm överhuvudtaget. Frågan är hur mycket det tas för givet att anställda har utrustning som till exempel skrivare även privat? En väsentlig del av respondenterna verkar inte ha det. (En kollega gjorde en reflektion: det är en intressant utveckling att från att många arbetsgivare inte tillåtit användning av privat utrustning med hänsyn till informationssäkerhet, så förväntas man ha både utrustning och bredband själv.)

Se även fråga 9 (om lån av utrustning).

Fråga 8. Hur enkelt är det för dig att få support, när/om utrustningen krånglar?

Det verkar inte vara något större problem med support – huvudsakligen för att inte många har behövt det. Detta kan tyda på utrustning av god kvalitet, bra handhavande, men även att man kanske lite till mans har blivit mer självgående vad gäller att åtgärda problem. Det finns ofta bra information på webben om hur man kan fixa enklare saker. I värsta fall kan man åka in till kontoret och få hjälp där.

Fråga 9. Har du fått låna hem någon extra utrustning från kontoret?

Till största delen verkar det inte vara några problem med att låna hem utrustning – ofta behövs det inte ens. Det framgår inte alltid om det är kunden eller arbetsgivaren som lånar ut utrustning (utom när det gäller kunddatorer). 

Det är oklart om “Nej” i de sista två rutorna betyder att man inte får låna hem utrustning eller om man valt att inte göra det.


I nästa del, som publiceras 30 april, tittar vi lite på arbetsmiljö, både den fysiska med ergonomi och den sociala.

Fler artiklar

Cookie notice
ArkivIT.se använder sig av cookies. Om du inte vill att vi använder cookies vid ditt besök kan du när som helst ändra inställningar för cookies i din webbläsare.