Ett arkiv för alla världens spel! av Natalia Kovalainen
Embracer Games Archive är en unik och viktig satsning av Embracer Group. Vår ambition är att skapa ett så omfattande branscharkiv som möjligt för alla fysiskt släppta spel för konsumentmarknaden. Detta innefattar spelen, datorerna, konsolerna och alla tillbehör. Arkivet representerar redan idag en enastående kulturskatt, en samling av spel och tillhörande material som ger oss en inblick i spelens historia och utveckling genom tiderna. Vi strävar efter att bevara och tillgängliggöra denna viktiga del av vårt kulturarv för både nutida och framtida generationer.
Resan med Embracer Games Archive började hösten 2021, men dess verkliga ursprung sträcker sig tillbaka till 90-talet och en ung pojkes passion för serietidningar och spel. Den unge pojken var Lars Wingefors, senare medgrundare och VD för Embracer Group, som växte upp i en ort utanför Karlstad. Med ett intresse för serietidningar och spel insåg han att det fanns en möjlighet att återförsälja begagnade spel och serietidningar. Med tiden växte verksamheten och även möjligheten att själv samla. Samlingen expanderade och blev så omfattande att tanken att de kunde uppfylla ett större syfte kom till Lars. Denna tanke var starten för Embracer Games Archive och Lars privata samling på runt 50 000 objekt blev startskottet.
Idag har vi ett bestånd på över 80 000 objekt och vi förväntar oss att ha alla dessa objekt förtecknade i vår databas till början av hösten 2024. Det som gör Embracer Games Archive unikt är vår omfattande samling av spel från olika regioner. Att exempelvis kunna se spelen släppta till Segas sista konsol Dreamcast för den japanska, europeiska och amerikanska marknaden på en och samma hylla är något enastående. Varje objekt bidrar till en mer komplett förståelse av spelens globala spridning och utveckling.
Arkivarier växer inte på träd
Att vara chefsarkivarie på ett spelarkiv med så stora ambitioner är för mig en dröm. Bland mina tidigaste minnen återfinns när jag spelade Lemmings och spela är något jag gjort sen dess. När jag påbörjade mina studier inom arkiv- och informationsvetenskap var vi över 40 studenter om jag inte minns fel. Vid examen var vi bara tre kvar. Min karriär som arkivarie såg ut att bli ganska konventionell, där jag till en början förtecknade och ordnade arkiv till att lägga fokus på processorienterad arkivredovisning som slutligen ledde till fram tjänsten som processledare för ett kommunkoncern övergripande e-arkiv. Det var tills den dag då en god vän delade en länk till en jobbannons i vår gruppchatt. Denna händelse förändrade inte bara min yrkesmässiga väg utan även mitt liv i sin helhet. För att slippa grubbla över vad som kunde ha varit, skickade jag in min ansökan, övertygad om att den skulle drunkna bland mängden. Till min stora förvåning ringde rekryteraren mig dagen efter att annonstiden gått ut och undrade om jag verkligen var på riktigt. Jag kände då att förändringen var på väg. Att få möjligheten att arbeta med att bevara och dokumentera spelens historia kändes som en dröm som gick i uppfyllelse. Trots detta var min första utmaning att faktiskt tacka ja till jobbet. Till en början så tackade jag nej till tjänsten, och det väldigt bestämt. Dagen efter så övertalade min fantastiska familj mig att tänka om. Då började resan med att sälja hus och flytta till en ny stad för att börja ett nytt liv.
Idag är vi fyra anställda utöver mig. Vi har en VD, inköpsstrateg, arkivadministratör och teknisk ingenjör. Vi har alla varit med från arkivets början men vi hoppas på att kunna bli fler inom en inte allt för avlägsen framtid. Och förhoppningsvis utöka med kompetenser som vi inte besitter i gruppen i nuläget.
Preservation through use eller Bevara genom att tillgängliggöra
En av våra grundstenar är att bevara genom att tillgängliggöra. Arkivet ska vara platsen där man kan inte bara kan se de fysiskt släppta spelen utan även spela dem. Du ska kunna spela spelen i så ursprunglig form som möjligt med tidsenliga skärmar och accessoarer. Anledningen till detta är att spel är en väldigt taktil kulturform. Du som spelar interagerar med det som händer på skärmen via en joystick eller tangentbord och mus för att inte nämna mer specifika kontroller så som fiskespöet eller gitarren till Guitar Hero.
En av grundförutsättningarna och utmaningarna för att vi ska lyckas uppnå detta är att vi aktivt måste konservera beståndet. Genom detta ger vi objekten förutsättning att ha ett så långt liv som möjligt. Vår tekniska ingenjör arbetar efter premissen att göra så lite åverkan som möjligt på objekten men samtidigt säkerställa att de inte kommer att förstöra sig själv genom att komponenter i objekten börjar läcka eller att inte använda transformatorer som nästan ansågs farliga då de släpptes på marknaden. Med det sagt är det med försiktighet han gör detta då det ska gå att återgå till tidigare uppsättning om behovet skulle uppstå.
Vi vill att objekten i arkivet ska komma till användning och bidra till kunskapsspridning. För närvarande katalogiserar vi objekten i iterationer. Den första iterationen, som vi är i just nu, är en grundläggande förteckning för att snabbt få en överblick över våra objekt. Vi använder 11 grundläggande parametrar varav tre är tvingande. Dessa parametrar inkluderar bland annat samling, nuvarande placering, objektnummer, objektkategorier, plattform och titel. Varje parameter hjälper oss att skapa en detaljerad och användbar databas över våra objekt, vilket underlättar både intern hantering och extern forskning. En annan viktig aspekt är att allt i databasen utgår från engelskan, då vi vill nå så många som möjligt.
En av de ofta förekommande frågorna vi får är om vi kommer att öppna arkivet för allmänheten? Som vi ser på det just nu riktar sig arkivet mot alla som på något vis verkar inom spelbranschen. För att exemplifiera de som besöker oss kommer jag att nämna några nedslag. Vi har skannat manual och framsida åt den spelutvecklare som nylanserat en äldre titel, Mr Gimmick, till nya generationens spelsystem. Något som i sig är en form av bevarande och tillgängliggörande. Vi har även haft en hårdvaruutvecklare som använt arkivet för att testa alla våra Atari 2600 kassetter på prototypen till den relativt ny släppta Atari 2600+, en konsol som liknar mycket originalet men har inbyggd HDMI och ger dig möjlighet att spela original kassetter.
Till hösten kommer för första gången inom ämnet engelska en kurs att hållas i spel och spelhistoria där tre av lektionerna kommer att hållas i arkivet med ändamål att studenterna kan studera spelens paratext. Samarbeten med institutioner och organisationer som arbetar för bevarande är viktiga då vi behöver lära av varandra, eftersom vi tillsammans kan bevara mer av spelkulturen. I skrivande stund är jag på en konferens på Irland där jag ska få delta i en panel och diskutera vikten av att dokumentera och arbeta för att få igenom en standard för spel som ska underlätta och utöka interoperabiliteten institutioner emellan. Denna möjlighet fick jag då vi är medlemmar i EFGAMP (European Federation of Video Game Archives, Museums and Preservation projects) där vi delar kunskap och planerar framtida insatser ihop.
Proveniens
En stor del av de spel vi har idag kommer från samlare som, av olika skäl, har känt att de är klara med sitt samlande. En av de anledningar till att man skänker sin samling är främst att samlandet blivit en för stor del av personens liv, att de ibland känner att den nästan tagit över. Den andra vanligt förekommande orsaken är att man står inför stora livsförändringar och vill något annat med livet. För många av samlarna har samlandet varit en viktig del av deras liv, en del har kanske haft tankar kring att starta ett museum eller något liknande. Men som vi alla som verkar inom arkiv-, biblioteks- och museisektorn vet så är det inte en enkel verksamhet att upprätta. Mycket som krävs för att det ska fungera väl. Därför blir arkivet i mångas ögon samlingarnas perfekta slutliga hem. Arkivet fungerar som en trygg plats där dessa samlingar inte bara bevaras, utan också får en chans att bidra till forskning, utbildning och kulturell förståelse. Att få bli en del av en större kontext som gemensamt kan berätta och återspegla en större del av spel och dess historia är en kittlande tanke för många.
Därav var en av den första stora utmaningen för oss på Embracer Games Archive att behålla proveniensen för alla objekt. Genom att noggrant dokumentera vilken samlare eller vilket förvärv objekten härstammar från, kan vi bevara och respektera varje spels unika bakgrund. Vår strävan är att varje objekt i arkivet ska återspegla sin resa och den passion som har gått in i dess insamling, vilket i sin tur berikar arkivets värde och autenticitet.
En del i arbetet med att upprätthålla beståndets proveniens är hur vi placerar dem i arkivet. Så allt är placerat enligt den samling eller som vi kallar det ackvisitionen de kommer ifrån. Detta är viktigt då spel till samma plattform kan vara del av flera olika ackvisitioner. Till en början hade vi inget sätt att förteckna eller hålla ordning på utöver vanliga Excel-ark. Med det sagt så har vi kommit en bra bit på vägen. Vi har införskaffat ett existerande system (Axiell Collections) där vi behövt skapa och göra om systemet för att lämpa sig för vårt behov. Ett arbete som tog oss tid och vi, egentligen främst jag fick tänka efter vilka våra mest ”akuta” behov var. Och ska vi vara krassa så är det att vi behöver veta vad vi har, vart de finns och vilken ackvisition de tillhör.
Att exempelvis kunna se spelen släppta till Segas sista konsol Dreamcast för den japanska, europeiska och amerikanska marknaden på en och samma hylla är något enastående.
Vi börjar på spelarkivet närma oss slutet på vår första iteration, snart är allt förtecknat och vi har nästan upprättat hela arbetsflödet för vår andra iteration där vi har förberett med etiketter på alla våra hyllor. Etiketterna har placeringskod och en QR-kod. Detta gör att vi redan idag genom en applikation på telefonen kan visa vad som ska finnas på hyllan. I den andra iterationen kommer vi att sätta etiketter på varje objekt i arkivet. Detta är något som är enklare sagt än gjort. Första svårigheten var vilken etikett vi skulle ha, för kraven var höga. Något som kan användas på alla typer av objekten, då våra objekt till det yttre kan vara papper, papp, plast eller något annat så tog det ett tag att hitta rätt. Genom nätverkande i Sverige fick vi till slut nys om en tysk leverantör som gör arkivbeständiga etiketter. Så lite likt etiketterna som vi har på våra hyllor så innehåller etiketterna för objekten en QR-kod och objektets unika identifikator men i ett mycket mindre format.
Med det hindret avklarat kom den andra stora diskussionspunkten vi haft internt. Var skulle etiketten placeras? Efter en del diskussioner kom vi fram till att kortsidan är lämpligast. Till detta arbete tillkommer det även lite ytlig rengöring, fotografering som görs i applikationen och per automatik också en inventering. Vi har nyligen testat hela arbetsflödet på en hylla, och tror att det känns som en bra utgångspunkt. Och när iteration två är påbörjad bör vi börja på iteration tre något vi inte helt vet vad vi vill göra men vi har en del tankar på vilka behoven kan vara här näst.
Framtiden
Vi finns på sociala medier, vi släpper videos på Youtube och skriver inlägg på vår hemsida för att ge alla intresserade inblick i det som händer i arkivet. Vi har som aspiration att återspegla delar av vår databas genom vår hemsida så alla intresserade kan se vad vi har och se om det vi saknar.
Den stora ambitionen är att vara en etablerad resurs för människor runt om i världen. Att när personer tänker spel så ska man tänka att det finns ett arkiv som arbetar för att ha alla världens spel i Karlstad Sverige, lite likt fröbanken i Svalbard.
Idag kommer våra spel från donationer och inköp men hoppas på en framtid där spelutvecklarna skickar ett exemplar av deras fysiskt släppta spel till oss. Eller varför inte få in fysiska exemplar av allt nytt som släpps direkt från pressen.
Det kulturhistoriska värdet i vårt arkiv är enormt. Spel är en viktig och central kulturyttring som berättar om sin samtid och ger insikter om människan. Spelvärldar kan ses som kulturmiljöer eftersom de påverkas och formas av mänsklig aktivitet och kan berätta om människors liv.
Genom att bevara spelens historia säkerställer vi att framtida generationer kan förstå och uppskatta deras kulturella betydelse. Vi vill också inspirera till nya forskningsprojekt och utbildningsinitiativ som kan dra nytta av vår samling. Vi ser vårt arkiv som en viktig resurs för både samtid och framtida generationer. Vår ambition är att skapa historia idag och i framtiden!
Faktaruta
Följ med oss på resan genom våra sociala medier:
Natalia Kovalainen
Chefsarkivarie på Embracer Games Archive
Natalia har sin bakgrund från kommunalförvaltning. Gick från en väldigt spännande tjänst som processledare för ett kommunkoncernövergripande E-arkiv till drömjobbet som chefsarkivarie på Embracer Games Archive. Att få arbeta med bevarandet av något man själv finner viktigt och eftersatt är så kul att det känns overkligt.