Digital halvdagskurs: Processbaserad arkivförteckning – Hur gör man?

Har du försökt att förteckna arkivet processbaserat, eller verksamhetsbaserat som det också kallas, och tycker du det var knepigt? Det är du inte ensam om. Vi går igenom hur man förtecknar processbaserat/verksamhetsbaserat, vilka valmöjligheter som finns och vad som är grundläggande krav.

Vi arbetar tillsammans med frågeställningar och diskussioner som dyker upp. Skicka gärna in frågor på förhand så förbereder vi för dom. 

Innehåll:

  • Vad är en processbaserad/ verksamhets-baserad arkivförteckning? 
  • Vilka krav finns? 
  • Vilka valmöjligheter har ni? 
  • Hur tar man fram en dokumenthanteringsplan 
  • Dokumenthanteringsplanens relation till Processbaserad arkivförteckning 
  • Tips och trix för att förenkla arbetet 
  • Praktiska övningsuppgifter för att träna på hur ni går till väga 

Målgrupp

Arkivarier, registratorer och liknande roller.

Kostnad 

Kostnad: 4 900 kr (exkl. moms).

 Tidpunkt & plats

Datum & tid: Torsdag den 14 oktober 2021, kl 13.00-17.00.
Plats: Digitalt, du behöver dator eller motsvarande enhet för att delta

Sista anmälningsdag: 7 oktober 2021

Vi utgår ifrån egna erfarenheter av genomförande av projekt, presenterar instruktioner som finns att tillgå och krav som ställs av arkivmyndigheterna samt vad man behöver förhålla sig till. Vad MÅSTE vara med och vad KAN vara bra att ha med i din processbaserade arkivförteckning?

Vi går även igenom hur dokumenthanteringsplanen kan formas och användas, inte bara för att övergripande klargöra handlingars hantering på organisationen, utan även för att uppfylla kraven som ställs vid processbaserat arkivförtecknande.

Utifrån våra egna lärdomar och olika diskussionsövningar ämnar vi dra ner detta för många ännu teoretiska område på jorden, så att du efter kursen ska få mer klarhet i just vad som passar din verksamhet.

Presentation av kursledarna

Maria Thysell

Maria arbetar som senior arkivarie på ArkivIT. Efter sin utbildning till arkivarie har hon arbetat som kommunarkivarie, konsultchef, försäljningschef samt verksamhetschef med ett övergripande ansvar för utveckling och resultat. Maria har en bred kompetens med fördjupade kunskaper i bland annat verksamhetsbaserad arkivredovisning och dokumenthanterings- samt gallringsplaner. Maria har även erfarenheter av att planera arkivlokaler och ta fram policys med regler för hantering av både analoga och digitala dokument.

Alicia Bergli

Alicia är anställd på ArkivIT som arkivkonsult. Hon är en utbildad arkivarie med en masterexamen i ABM med inriktning arkivvetenskap från Uppsala universitet. Alicia har tidigare erfarenhet från offentlig sektor där hon arbetat med allt från diarieföring, framarbetande av rutiner för dokumenthantering, arkivleverans för digitalisering och tillgängliggörande av bildarkiv.

Anmälan

Här anger du ev. önskemål om särskild kost, exempelvis glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt eller veganskt.
Fält markerade med * är obligatoriska och måste fyllas i.
Integritetspolicy
Våra avbokningsregler är enligt följande: • Fakturering sker vid anmälan till kursen • Senast en vecka före kursen kan avbokning ske, varvid kursavgiften kan användas för ombokning till senare kurs. Om du istället önskar att få återbetalning av pengar gäller följande: • Vid avbokning minst 1 vecka före kursstart återbetalas 50% av kursavgiften. • Vid avbokning mindre än 1 vecka före kursstart utgår inte någon återbetalning

Fler kurser

Cookie notice
ArkivIT.se använder sig av cookies. Om du inte vill att vi använder cookies vid ditt besök kan du när som helst ändra inställningar för cookies i din webbläsare.