Har du försökt att förteckna arkivet processbaserat, eller verksamhetsbaserat som det också kallas, och tycker du det var knepigt? Det är du inte ensam om. Vi går igenom hur man förtecknar processbaserat/verksamhetsbaserat, vilka valmöjligheter som finns och vad som är grundläggande krav.
Vi arbetar tillsammans med frågeställningar och diskussioner som dyker upp. Skicka gärna in frågor på förhand så förbereder vi för dom.
Innehåll:
- Vad är en processbaserad/ verksamhets-baserad arkivförteckning?
- Vilka krav finns?
- Vilka valmöjligheter har ni?
- Hur tar man fram en dokumenthanteringsplan
- Dokumenthanteringsplanens relation till Processbaserad arkivförteckning
- Tips och trix för att förenkla arbetet
- Praktiska övningsuppgifter för att träna på hur ni går till väga
Målgrupp
Arkivarier, registratorer och liknande roller.
Kostnad
Kostnad: 4 900 kr (exkl. moms).
Tidpunkt & plats
Datum & tid: Torsdag den 14 oktober 2021, kl 13.00-17.00.
Plats: Digitalt, du behöver dator eller motsvarande enhet för att delta
Sista anmälningsdag: 7 oktober 2021
Vi utgår ifrån egna erfarenheter av genomförande av projekt, presenterar instruktioner som finns att tillgå och krav som ställs av arkivmyndigheterna samt vad man behöver förhålla sig till. Vad MÅSTE vara med och vad KAN vara bra att ha med i din processbaserade arkivförteckning?
Vi går även igenom hur dokumenthanteringsplanen kan formas och användas, inte bara för att övergripande klargöra handlingars hantering på organisationen, utan även för att uppfylla kraven som ställs vid processbaserat arkivförtecknande.
Utifrån våra egna lärdomar och olika diskussionsövningar ämnar vi dra ner detta för många ännu teoretiska område på jorden, så att du efter kursen ska få mer klarhet i just vad som passar din verksamhet.
Presentation av kursledarna
Maria Thysell
Maria arbetar som senior arkivarie på ArkivIT. Efter sin utbildning till arkivarie har hon arbetat som kommunarkivarie, konsultchef, försäljningschef samt verksamhetschef med ett övergripande ansvar för utveckling och resultat. Maria har en bred kompetens med fördjupade kunskaper i bland annat verksamhetsbaserad arkivredovisning och dokumenthanterings- samt gallringsplaner. Maria har även erfarenheter av att planera arkivlokaler och ta fram policys med regler för hantering av både analoga och digitala dokument.
Alicia Bergli
Alicia är anställd på ArkivIT som arkivkonsult. Hon är en utbildad arkivarie med en masterexamen i ABM med inriktning arkivvetenskap från Uppsala universitet. Alicia har tidigare erfarenhet från offentlig sektor där hon arbetat med allt från diarieföring, framarbetande av rutiner för dokumenthantering, arkivleverans för digitalisering och tillgängliggörande av bildarkiv.