Är det irrelevant att lära sig om allmänna arkivschemat?

Att förteckna enligt allmänna arkivschemat – är det förlegat?

I en Facebooktråd i gruppen ”Arkivarier i Sverige (Digitala Divisionen)” uppstod en livlig diskussion om allmänna arkivschemats relevans eller inte efter ett inlägg från Fia Ewald daterat den 26 september 2025. Vi har följt diskussionen på Facebook och vill passa på att dela våra tankar i en artikel.

Vi får löpande in konsultförfrågningar om stöttning i att förteckna arkiv enligt allmänna arkivschemat. Vi ser också en stor efterfrågan från nyutexaminerade arkivariekollegor att lära sig att ordna och förteckna enligt allmänna arkivschemat då det inte lärs ut, eller i högst begränsad omfattning gås igenom, på många arkivarieutbildningar idag. ArkivIT har därför tagit fram en kurs som fokuserar på att lära ut principerna och hantverket runt allmänna arkivschemat. Vi lanserar även inom kort en mer praktiskt orienterad utbildning för att, i brist på exempelvis praktik under utbildningen, få öva på att förteckna pappersarkiv.

Vi vet att allmänna arkivschemat fortfarande används i stor utsträckning för att bland annat förteckna enskilda arkiv, företagsarkiv och personarkiv som exempel. Många kommuner förtecknar även både äldre och nutida material enligt allmänna arkivschemat.

I önskan att lära sig mer om allmänna arkivschemat finns också en vilja att djupare förstå principerna och utmaningarna i denna förteckningsmetod. Detta då otaliga befintliga arkiv är förtecknade enligt denna praxis. Lär man sig att förteckna enligt denna metod underlättar det arbetet med att söka i och förstå äldre arkivbestånd.

Även om detta sätt att redovisa handlingar i arkiv på kan kännas styltigt och förlegat är det användbart genom att det finns en tydlig metod och mall att följa. Avsikten är att tillgängliggöra arkiv och göra det sökbart, därför är det allmänna arkivschemat fortfarande relevant att använda och ett vedertaget sätt att förteckna arkiv på. Att förteckna enligt processbaserad arkivredovisning har många fördelar, men har även kritiserats för att i vissa fall försvåra sökning och tillgängligheten i arkiven. Denna kritik beror ju givetvis på hur förteckningsprincipen tillämpas – men den delen av kritiken är relevant även för de synpunkter som under de senaste 100 åren framförts gällande allmänna arkivschemat.

I en Facebooktråd kan argumenten snabbt bli väldigt ”svartvita” där nyanser och vidare resonemang försvinner. Att dra några stora slutsatser från en sådan tråd kan därför bli vanskligt. När vi utformar våra kurser gör vi det utifrån våra konsulters samlade kompetens och erfarenhet från det aktuella arkiv-Sverige. Att en kunskapslucka upptäcks och uppmärksammas ser vi som en styrka i yrkeskåren och visar på en kollektiv vilja att lära och utvecklas inom yrket. Att nyutexaminerade medarbetare drillas i processbaserad arkivredovisning och i digitalt bevarande är bra och något som behövs, men gällande äldre metoder och en del av det analoga hantverket som utgör en grund i många (men inte allas) arkivariers vardag finns det i vissa fall önskemål att fördjupa sig även efter en avslutad högskoleutbildning.

Att frågan om den mest optimala metoden att redovisa arkiv är komplexare än vad som går att sammanfatta i en Facebookkommentar tror vi de flesta verksamma arkivarier kan skriva under på. Att diskussionen lyfts och förs tror vi är mycket positivt. Aspekter såsom proveniens, att säkra tillgängligheten och förståelsen för arkivet i framtiden samt att verkligheten kräver att vi arbetar på ett praktiskt hållbart och effektivt sätt styr i många fall metodval i praktiken, och inte bara i teorin.

Det har även skrivits ambitiösa studentuppsatser och artiklar på området genom åren där vi vill lyfta fram bland annat Mats Johanssons Den nya arkivredovisningen, kandidatuppsats vid Mittuniversitetet från 2010, och Elias Lindmans Hur skola vi förteckna? Diskussioner om förteckningsprinciper i Sverige från det allmänna arkivschemats införande 1903 och framåt, masteruppsats vid Uppsala Universitet från 2021, som läsvärda resonemang.

Vill du läsa mer om vårt kurserbjudande gällande allmänna arkivschemat eller andra ämnen? Läs mer här: https://arkivit.se/kurser/forteckna-arkiv-enligt-allmanna-arkivschemat/ och https://arkivit.se/kunskap/kurser/