Tidskrift
Målet med Arkiv Information Teknik är att bjuda in till en bredare diskussion med olika perspektiv och tankar kring informationshantering utifrån dagens förutsättningar. Ambitionen är även att skapa en diskussion som breddar bilden av vad informationshantering kan vara.
Nästa nummer
Tema: E- arkiv
Utgivning: 11 september 2025
Arkiv Information Teknik 2024, Tema Källmaterial
Om detta nummer: All kunskap finns i arkiven. I det här numret dyker vi ner i historieskrivningen och ser hur man kan använda arkiven på nya…
Arkiv Information Teknik Nr1/2023, Informationssäkerhet
Om detta nummer: Informationssäkerhet är en av grunderna för en god informationshantering. Följ med våra skribenter när de tittar på olika aspekter av informationssäkerhetsarbetet. Du får…
Arkiv Information Teknik Nr1/2022, Bevarandevärt
Om detta nummer: I de enskilda arkiven hittar vi unika historier och historia från föreningar och företag, privatpersoner m.m. som tillsammans skapar en väv av lokala…
Arkiv Information Teknik Nr2/2021, E-arkiv
Om detta nummer: Flera av skribenterna i detta nummer tar sig an e-arkivfrågan på olika sätt. I takt med att mer och mer information skapas och…
Arkiv Information Teknik Nr1/2021, Arbetsmarknad
Om detta nummer: Vi får göra ett besök i slott och koja, på IKEA och på Sydarkivera. Och kanske få svar på frågan, vad är skillnaden…
Arkiv Information Teknik Nr1/2020, GDPR 2 år senare
Om detta nummer: Hur kommer Artificiell Intelligens att påverka vår framtid inom olika branscher, inte minst arkiv och informationshantering? Och hur kan AI användas inom sjukvården…
Beställ Arkiv Information Teknik
Allmänna riktlinjer för artiklar
För att säkerställa att AIT håller en genomgående hög kvalité både på innehåll och språk har redaktionen nedan tagit fram några riktlinjer. Riktlinjerna syftar även till att få en ökad enhetlighet i formalia.- Skribenten ska stämma av med redaktionen när artikeln ska levereras; antal tecken, fotografier, illustrationer eller annat, ämne och infallsvinkel, detta för att säkerställa att artikeln dels passar in i tidskriftens tema men även håller den höga nivå som vi eftersträvar. Artiklar bör som regel inte vara längre än fyra sidor. En sida innehåller cirka 3000 tecken inkl. blankslag. Skribenter kommer inför skrivuppdrag att ange ungefär hur många tecken som artikeln ska innehålla (max 12 000 tecken). Behöver detta utökas ska detta stämmas av med redaktionen som har en helhetssyn över tidningens layout.
- Efter att skribenten åtagit sig att skriva en artikel ska hen skicka in artikelns arbetstitel samt synopsis till redaktionen.
- Artikeln sänds till redaktionen tillsammans med presentation (i samma fil som artikeln) till ansvarig redaktör. Fotografier (både till artikeln och på skribenten själv) eller illustrationer till artikeln skickas i en separat fil i samma mejl.
- I de fall skribenten inte har egna fotografier att illustrera texten ordnar redaktionen detta.
- Författaren kan skicka in egna fotografier eller bilder. Bifogade fotografier måste vara märkta med fotografens källa eller namn och måste vara godkända för användning i detta sammanhang. Redaktionen har rätt att neka fotografier som inte anses ha tillräckligt hög bildkvalitet. Fotografier ska ha en upplösning på minst 230 ppi, helst 300 ppi om möjligt. Illustrerade bilder och grafer ska skickas i EPS- eller AI-format.
- Önskar en skribent ha med en annons för den egna verksamheten/webbsidan så erbjuds en halvsides annons kostnadsfritt.
- Citat på cirka 150 tecken inkl. blanksteg väljs ut av redaktör. Är citatet kapat i mitten ska detta anges med (…) i enlighet med svenska skrivregler.
- Redaktionen har alltid rätten att refusera bidrag eller sända dem åter till skribenten för korrigering. Skribenten ska då även få en kort motivering till varför detta görs.
- Redaktionen kan även komma att stryka text, exempelvis om artikeln är alltför lång. I vissa fall kan artikeln, om det är omöjligt att korta ner, istället publiceras på bloggen i sin helhet.
- I det fall skribenten inte inkommer med skriftligt avslag i samband med att layoutad tidning skickas ut redaktionen tolka detta som ett tyst godkännande. Denna upplysning delges skribenterna i samband med att den färdiga pdf-tidningen skickas ut.
Skrivregler för artiklar
- Generellt om språket i tidningen är att det ska hålla en hög nivå. Det är accepterat att använda fackmässiga termer men att det ska kunna förstås av vem som helst ( du ska inte behöva vara aktiv i branschen för att förstå artiklarnas innehåll).
- Tänk på att inte skriva en alltför lång ingress på artikeln, håll den till max fem rader.
- Inled inte den löpande texten med en rubrik, det vill säga ingen rubrik direkt efter ingressen.
- Använd vedertagna uttryck och undvik förkortningar. Används dessa ska de nyttjas enligt principen d.v.s., t.o.m., m.m.
- Kontrollera stavning på begrepp och säkerställ om begreppet ska stavas med stor eller liten bokstav om det används mitt i en mening. Bedömer du som skribent att begreppet är oklart kan du med fördel bifoga en begreppslista till artikeln.
- Tänk på meningsuppbyggnad samt styckesindelning. Kräver resonemanget en lång mening, tänk på att stycka av med kommatecken och annat.
- Referenslista enligt Oxfordsystemet http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser/referenser-oxford Fotnoter i löpande text ej ett krav.
General guidelines for articles
To ensure that AIT maintains a consistently high quality in both content and language, the editors have developed some guidelines. The guidelines also aim to increase uniformity in formalities.- The writer should check with the editors when the article is to be delivered; the number of characters, photographs, illustrations or other, subject and approach, to ensure that the article fits into the theme of the journal but also maintains the high level that we strive for. As a rule, articles should not be longer than four pages. A page contains approximately 3000 characters including spaces. Writers will be asked to indicate approximately how many characters the article should contain (maximum 12 000 characters). If this needs to be increased, this should be agreed with the editorial team, which has an overall view of the magazine’s layout.
- After the writer has undertaken to write an article, he or she must submit the article’s working title and synopsis to the editor.
- The article is sent to the editorial office together with a presentation (in the same file as the article) to the responsible editor. Photographs (both of the article and of the author) or illustrations for the article should be sent in a separate file in the same email.
- If the author does not have his/her own photographs to illustrate the text, the editors will arrange this.
- The author may submit their own photographs or images. Photographs attached must be marked with the source or name of the photographer and have to be approved for use in this context.The editors have the right to refuse photographs that are considered not to have a sufficiently high image quality. Photographs must have a resolution of at least 230 ppi, preferably 300 ppi if possible. Illustrated images and graphs must be sent in EPS or AI format.
- If a writer wishes to include an advertisement for their own business/website, a half-page advertisement is offered free of charge.
- Quotes of approximately 150 characters including spaces are selected by the editor. If the quote is cut in the middle, this must be indicated with (…) in accordance with Swedish writing rules.
- The editors always have the right to refuse entries or send them back to the writer for correction. The writer must then also receive a brief motivation as to why this is done.
- The editors may also delete text, for example if the article is too long. In some cases, if it is impossible to shorten the article, it may instead be published on the blog in its entirety.
- If the writer does not submit a written rejection in connection with the layout of the magazine being sent out, the editors will interpret this as tacit approval. This information is communicated to the writers when the finished pdf magazine is sent out.
Writing rules for articles
- In general, the language used in the magazine should be of a high standard. It is acceptable to use technical terms but it should be understood by anyone (you should not need to be active in the industry to understand the content of the articles).
- Remember not to write an excessively long preamble to the article, keep it to a maximum of five lines.
- Do not start the article´s actual text with a heading, that is, no heading directly after the introduction text.
- Please make use of established expressions and avoid abbreviations. If abbreviations are being used, they should be written in the following manner: i.e., e.g., etc.
- Check the spelling of your expressions and make sure that the word in question should or should not be capitalized if it´s in the middle of a sentence. If you as writer feel that some expressions are a little vague, consider adding a list of defined terms to the article.
- Think about sentence structure and paragraphing. If the argument requires a long sentence, remember to separate it with commas and so on.
- Reference list according to the Oxford system http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser/referenser-oxford Footnotes in the actual text is not a requirement.